Advarsel! Vi har blitt gjort oppmerksomme på meldinger i sosiale medier fra personer som utgir seg for å være rekrutterere fra Adecco. Disse personene har ingen tilknytning til Adecco. Blokker og rapporter gjerne disse kontoene. Alle ledige stillinger finner du som vanlig her på vår nettside.

Har du en god balanse mellom jobb og fritid?

Det kan være en utfordring å finne en god balanse mellom arbeidsliv og privatliv. Hjemmekontor og distansearbeid har blitt den nye normalen og skillelinjene mellom arbeid og fritid har blitt mer diffus. Det å finne en god balanse kan være lettere sagt enn gjort - men det er viktig både for din mentale og fysiske helse.

Hva innebærer livsbalanse?

Livsbalanse kan defineres som «fordeling av tid og fokus mellom arbeid, familie og fritidsaktiviteter». Essensielt betyr dette at man håndterer forpliktelsene på jobben og i privatlivet slik at de er kompatible med hverandre, uten at det går negativt ut over noen av områdene.

Hvorfor er det viktig å finne en god balanse mellom jobb og fritid?

Presset i dagens hektiske arbeidsmarked fører ofte til at privatlivet blir nedprioritert. Jobbstresset er for oppadgående. Det å arbeide hjemmefra har medført at foreldre har vært nødt til å sjonglere hjemmeundervisning og karriere. Det har ført til økt isolasjon for dem som bor alene. De som ikke har kunnet jobbe hjemmefra, men som fysisk har vært på arbeidsplassen, har kjent på økte bekymringer i forhold til det å holde seg frisk.

Når du er overarbeidet, lider både den fysiske og den mentale helsen. Selv om det kan oppleves som om du jobber hardere, synker både produktiviteten og kvaliteten på arbeidet, og det er stor fare for at du møter veggen. Når dette smitter over på privatlivet, vil presset bare øke, og det kan føles umulig å få ting på stell.

Fordelene med en god livsbalanse

Det er fullt mulig å oppnå en god balanse mellom jobb og fritid. Det å lage plass til seg selv betyr å ta vare på egen fysisk og mental helse og det medfører at du blir mer tilstedeværende, produktiv og organisert. Hvilket i neste omgang gjør at du vil få det bedre både på jobben og hjemme.

Her gir vi deg noen tips på veien mot en bedre balanse mellom jobb og privatliv.

Slutt å være perfeksjonist

Det finnes ingen "perfekt" balanse mellom jobb og fritid. Noen dager må jobben ha forrang, andre dager må du ha mer fokusere på ditt eget liv. Ha et realistisk syn på hvordan du kan disponere tiden slik at du klarer å hanskes med livets opp- og nedturer. Å gi slipp på presset om å være perfekt fører til mindre stress og en bedre mental helse.

Sett grenser, og hold deg til dem

Sett opp en plan for når du begynner og slutter på jobb og meddel dette til kollegene dine. Slå jobbutstyr og tilhørende varsler helt av på slutten av dagen – dette gjør det enklere å omstille seg mentalt til «hjemmemodus». Når kollegene skjønner at du er utilgjengelig etter et visst klokkeslett, blir du i stand til å nyte fritiden uten forstyrrelser.

Planlegging og tidsplan

For å finne riktig balanse mellom jobb og fritid, er det lurt å sette opp en tidsplan. Dette gjelder både for jobb og fritid. Planlegger du en uke eller lengre frem i tid, blir du bedre organisert uten at jobben tar helt over. Noen ganger kan det være fristende å jobbe en time lengre, men når du har planlagt egne aktiviteter bør du prioritere disse. Å ha en oversikt over arbeidsoppgavene hjelper deg med å finne ut hva som må prioriteres, og hva som trenger mindre fokus. Dette betyr mindre kaos og bedre oversikt – en vinn-vinn-situasjon.

Prioriter helse

Ubalanse mellom jobb og fritid går som nevnt ut over helsen. Vær bevisst på hva kropp og sinn forteller deg. Har du smerter? Mangler du energi? Føler du deg engstelig eller deprimert? Du har rett til å ta deg litt fri. Vær jevnlig i fysisk aktivitet for å få fart på endorfinene og kroppen. Det kan være snakk om en kort treningsøkt eller en gåtur rundt i nabolaget. Pass også på å ta vare på din mentale helse. Det kan være gjennom fysisk aktivitet, sosialt samvær eller bare ved å slå av duppedittene fra tid til annen.

Lær deg å si "nei"

"Fokusering handler om å si nei" – Steve Jobs

Det er ikke nødvendigvis negativt å si nei til oppgaver om man møter en urealistisk arbeidsmengde eller skal prøve å overholde mange frister samtidig. Å kunne forstå og formidle hva man er kapabel til, er faktisk viktig for å gjøre det bra på jobben. Dette bidrar til bedre livskvalitet, og du trives bedre på jobben.

Du finner flere karriere- og jobbtips i bloggen vår.

Skribent
Adeccobloggen

Du vil kanskje også lese

Finn din drømmejobb

Vi håper du har fått med deg noen gode råd på veien og at du kjenner deg tryggere foran ditt jobbsøk. Nå er det vel på tide å ta en titt på alle våre ledige stillinger? Har du flaks finner du drømmejobben din allerede i dag.

Kontaktskjema til bedrift

Vi bistår deg med å tiltrekke og rekruttere de beste og mest kompetente medarbeiderne uansett om du trenger midlertidig forsterkning eller om du skal rekruttere til faste stillinger. Vi gir oss ikke før du er fornøyd og har riktig person på rett sted.

TIL KONTAKTSKJEMAET

Copyright © Adecco Norge