Slik tiltrekker du topptalenter til din bedrift

Hvis du ønsker at virksomheten din skal vokse, er det nødvendig å tiltrekke, beholde og utvikle rette medarbeidere. Men hvordan skal du skille deg ut i den tøffe kampen om talentene?

Det å ansette riktige personer er avgjørende for selskapets utvikling og fremgang. For å tiltrekke de rette personene kreves det betydelig mer enn kun å legge ut en jobbannonse. En god start er å gjennomgå bedriftens rekrutteringsstrategi. Her får du tips som kan hjelpe deg med å tiltrekke topptalenter til selskapet.

Tiltrekke og beholde talentene

Hilde Bolstad er rådgiver hos Adecco Select Innlandet, og har 16 års erfaring med rekruttering til faste stillinger hos både privat og offentlig næringsliv. Hilde rekrutterer alt fra nyutdannede kandidater til spesialister og ledere. Hun er sertifisert og aktiv bruker av flere arbeidspsykologiske tester som en del av rekrutteringsprosessen.

– Jeg setter meg alltid godt inn i min oppdragsgivers bakgrunn samt behov, og er nysgjerrig på hvordan organisasjonen skal utvikle seg videre. Jeg har passion for faget, og for at både kandidat og bedrift skal lykkes sammen. Det handler ikke bare om å tiltrekke nye talenter, men også å ivareta den gode og viktige kompetansen bedriften allerede har, det er både krevende og kostbart å erstatte medarbeidere.

Hilde minner om at onboardingen starter allerede i det du har rekruttert og signert kontrakt med en ny kollega, ikke den dagen vedkommende starter.

– Sett deg inn i kandidatens situasjon. «har jeg valgt riktig arbeidsgiver»? Sørg for å trygge valget ved å gi en god oppfølging også før oppstart, der vedkommende blir kjent med dere og godt involvert i sin egen opplæringsplan.

Markedsfør arbeidsgivers varemerke

På lik linje med hvordan du vurderer om kandidatene passer inn hos dere, vurderer kandidatene om din virksomhet er den rette for dem. Hva gjør selskapet ditt unikt? Hvorfor skal kandidaten velge akkurat ditt selskap fremfor andre? Dette er det viktig å få formidlet slik at kandidatene kan skape seg et bilde av hvordan det er å jobbe hos dere. Det handler ikke bare om å liste opp alle de positive sidene i stillingsannonsen. Du kan med fordel bruke sosiale medier for å synliggjøre selskapets prestasjoner, eller resultater som det er viktig å formidle.

La de ansatte selv fortelle om hvordan de synes det er å jobbe i bedriften, og oppfordre til deling i sosiale kanaler.

Vi i Adecco kan også bistå med løsninger som sikrer at bedriften sitt varemerke presenteres tydelig i en mengde kanaler. Vi kan sørge for at du når ut til de rette kandidatene gjennom en målrettet annonsering. På den måten øker du både kjennskap om varemerket, samtidig som du kan tiltrekke nye talenter til virksomheten.

Nå frem til passive kandidater

En av de store fordelene med å styrke selskapets varemerke er at du blir mer synlig for såkalte passive kandidater. Passive kandidater utgjør 70 prosent av den globale arbeidsstyrken, så det er fornuftig å få kontakt med og forsøke å engasjere disse.

Hilde rekrutterer for det meste til lederstillinger innen det private næringsliv. En stor del av hennes faste kunder er innen entreprenørbransjen, industri og landbruk. Hun opplever at det ofte er vanskelig å finne kandidater med spesialkompetanse eller fagbrevkompetanse, enten det gjelder HMS, logistikk, prosjekt- eller tekniske ledere eller industrimekanikere. Hun understreker at det er svært viktig å ha en tydelig kravspesifikasjon, ikke minst for å finne ut av hvorfor toppkandidaten skal velge akkurat denne jobben.

– Vi må selge inn det som gjør arbeidsgiver attraktiv. Hvorfor skal toppkandidaten velge oss som sin nye arbeidsgiver? De beste kandidatene er gjerne ikke på jobbsøk. Etter mange år i bransjen har jeg fått et veldig spennende nettverk og blir ofte kontaktet av kandidater som ønsker å bytte jobb. Ofte har min oppdragsgiver mye av den viktigste informasjonen om hvilke kandidater vi søker, noe som er avgjørende for å finne den kompetanse og personlig egnethet som passer akkurat for denne bedriftens videre utvikling. Målrettet søk gir gode resultater når du vet hva du søker etter. En grundig kravspesifikasjon nøkkelen til suksess.

Om du vil ha hjelp med å utvide din rekkevidde, har vi i Adecco lang erfaring og omfattende talentpooler, noe som innebærer at du også kan komme i kontakt med talenter som ikke aktivt søker jobb. Du sparer tid og krefter samtidig som du sikrer deg verdifulle og «skjulte» kandidater.

Fokuser på rett kompetanse

Med topptalenter mener vi ikke bare den «riktige» utdannelsen. Kompetanse og evne til utvikling blir stadig viktigere. Hvilken form for kompetanse kreves for å vokse med rollen? Når alt kommer til alt spiller det liten rolle om en person kan skape perfekte kalkyleoversikter, dersom de for eksempel mangler evne til å samarbeide.

Hos Adecco fokuserer vi på en kompetansebasert rekrutteringsmetodikk. Det innebærer at vi matcher kandidater basert på kompetansene som er definert som viktigst for rollen. Med kompetanse mener vi evnene, ferdighetene og holdningene som trengs for å oppnå resultat, sammen med andre vesentlige egenskaper knyttet til både analytiske evner og personlighet. Denne metoden har vist seg å være vellykket og øker sannsynligheten for å finne kandidaten som passer best inn i teamet, og som evner å vokse og utvikle seg i rollen og i selskapet.

Utvid søket

Mangfold på arbeidsplassen er og bør være høyt prioritert. En studie av Boston Consulting Group viste at mangfold blant annet styrker innovasjon og leder til økt økonomisk vekst. For å utvide ditt søk, og for å nå underrepresenterte grupper, må du tenke gjennom hvilke plattformer og kanaler du benytter for å nå ut med din stillingsannonse.

Hilde og våre øvrige rekrutterere søker i Adeccos egne portaler og databaser, LinkedIn, konkrete bransjesider, Instagram, Facebook og ikke minst blant Adeccos kollegaer og nettverk i sitt søk etter topptalenter.

Velg relevante mediekanaler

Gjennom å publisere stillingsannonsen i flere og varierte kanaler, samt sørge for at teksten i stillingsannonsen er inkluderende, øker du sannsynligheten for et mangfold av søkere. Det finnes studier som peker på hvordan enkelte ord kan virke ekskluderende for ulike typer av grupper, noe som medfører færre søkere. For å øke mangfoldet og tiltrekke deg de beste talentene må du utvide søket ditt og sikre at stillingsannonsen er inkluderende.

Vi kan støtte deg i arbeidet med å utforme en inkluderende stillingsannonse og vi kan hjelpe deg med riktig valg av annonseringsplattformer.

Engasjer topptalenter

Målrettet annonsering i sosiale medier har vist seg å engasjere mange søkere. Gjennom å skape målrettede annonser og kampanjer kan man nå de rette kandidatene, samtidig som kundens arbeidsgivermerkevare styrkes.

Hilde anbefaler:

– Bruk målrettede kampanjer på sosiale medier der du når kandidaten du søker. Her har vi gode og spesialtilpassede markedspakker som sørger for gode resultater. Det ligger god analyse og mye erfaring bak våre markedspakker

Med våre annonseringstjenester får kandidatene tilgang til annonsene direkte i sine nyhetsfeed på Facebook og Instagram og via stories på Messenger. En tidsriktig måte å annonsere på som treffer rett målgruppe. I tillegg til målrettede sosiale media annonser er det som tidligere nevnt viktig å ta kontakt med interessante passive kandidater. Ovenfor disse kandidatene må man være dyktig på å selge inn stillingen og bedriften.

Vil du vite mer om hvordan vi kan støtte deg i arbeidet med å tiltrekke topptalenter? Fyll ut kontaktskjemaet så hører du fra oss innen kort tid.

Skribent
Adeccobloggen

Finn din drømmejobb

Vi håper du har fått med deg noen gode råd på veien og at du kjenner deg tryggere foran ditt jobbsøk. Nå er det vel på tide å ta en titt på alle våre ledige stillinger? Har du flaks finner du drømmejobben din allerede i dag.

Kontaktskjema til bedrift

Vi bistår deg med å tiltrekke og rekruttere de beste og mest kompetente medarbeiderne uansett om du trenger midlertidig forsterkning eller om du skal rekruttere til faste stillinger. Vi gir oss ikke før du er fornøyd og har riktig person på rett sted.

TIL KONTAKTSKJEMAET

Copyright © Adecco Norge 2022